Érettségi, érettségi tételek, felvételi

Minden, ami érettségi, felvételi, továbbtanulás! Könyvek, feladatgyűjtemények, segédanyagok. Tovább érdekességek és friss információk: http://www.felvesznek.hu

Friss topikok

  • Jánoska12: Én nem akarok kötekedni, de sokkal olcsóbban megtaláltam egy felsőoktatási tájékoztató könyvet egy... (2011.01.17. 15:34) Felsőoktatási Felvételi Tájékoztató – 2011
  • MRO HISTORIA Könyvkiadó: Az érdeklődésre való tekintettel az akciót meghosszabbítottuk április 30-ig. Ne maradj le! Gyere é... (2010.04.20. 08:48) Akció 2010. április 19-ig
  • Bódi Arnold: MRO Historia középiskolai matematikai felvételi feladatsorok megoldása (2008.11.12. 21:27) Középiskolai felvételi eljárás
  • Dr. Szabó: Jó napot kívánok! Megrendelhetőek a kiadványok interneten is? Dr. Szabó (2008.07.14. 09:45) Jogi könyvek akciója!
  • Titi: Szia! Árcsökkentés? Mindennek csökken az ára ami nem élelmiszer vagy olajszármazék! A kerslet az ... (2008.06.05. 18:47) VÉGKIÁRUSÍTÁS

2009.02.05. 13:06 MRO Historia

A COMENIUS 2000 Közoktatási Minőségfejlesztési Program

Az Oktatási Minisztérium 2000. január 31-én indította útjára a COMENIUS 2000 közoktatási minőségfejlesztési programot, amely leginkább az Európai Unió elvárásainak megfelelően, a magyarországi közoktatási intézmények gyakorlatába kívánta bevezetni a minőségbiztosítást, hasonlóan a gazdasági életben már korábban alkalmazott ISO, TQM stb. modellekhez.

A program alkotói kétféle modellt dolgoztak ki, az I. és a II. intézményi modellt.

Az I. intézményi modell a partnerközpontú működést irányozta elő, a II. modell a teljes körű minőségirányítási rendszer kiépítését. Az intézményekben (óvodák, általános és középiskolák) az első intézményi modell kiépítése után válhatott volna lehetővé a teljes körű minőségbiztosítási rendszer bevezetése, melyet az intézmények igen kis hányada kezdett el megvalósítani (kb. 6-8 százaléka a programban résztvevőknek).

A partnerközpontú működés az oktatásban érdekelt partnerek elvárásait a helyben kidolgozott minőségértelmezés foglalta legjobban össze. Ez azt jelentette, hogy minden intézmény saját környezetének, saját küldetésének és adottságainak megfelelő, egyedi minőségfogalommal rendelkezett, amely illeszkedett az általános társadalmi elvárások rendszerébe. A partnerközpontúság kialakítása a partnerekkel való folyamatos párbeszéd és egyeztetés fontosságának felismerése, beépítése az intézmények mindennapi munkájába.

A II. modell az I. intézményi modellre épül, annak kiterjesztése. Mindazon intézmények, amelyek a partnerközpontú gondolkodás és működés kialakítása után vállalkoztak a II. intézményi modell megvalósítására, képessé válhattak egy gyermek-, illetve tanulóbarát, partnerközpontú, magas színvonalú és folyamatosan megújulni képes intézményi működés megvalósítására. Ez a modell egy többéves, komoly belső erőforrásokat igénylő program, amelynek sikeréhez a vezetői elkötelezettségen túl, a nevelőtestület aktív támogatására is szükség volt. A szervezeti kultúra fejlesztése és a folyamatok szabályozása együttesen eredményezhette a folyamatos fejlesztés képességének kialakítását.

Az intézmények a program megvalósítását minden esetben tanácsadók, illetve a COMENIUS 2000 Közoktatási Minőségfejlesztési Programigazgatóság segítségével valósították meg. Ennek ellenére a program bevezetése rengeteg nehézséget is okozott – a pozitív változások mellett - az intézmények életében (a program nyelvezete, az adminisztrációs többletmunka …)

2004. őszére lezárult az intézmények számára a programra való újabb pályázati lehetőség, illetve a korábban „nyertes” intézményeknek erre az időpontra be kellett fejezni a megkezdett modell kiépítését. Az I. modellt építő intézmények nem kaphattak tanúsítványt a program kiépítése után, mivel ez csak „előszobája” volt a valódi minőségbiztosítási rendszer bevezetésének. Mégis, a közoktatási intézmények döntő többsége nyilván csak az I. modellt tudta megcélozni, mivel a minőségfejlesztés a COMENIUS 2000 programmal szinte teljesen előzmények nélkül „robbant be” a hazai közoktatás életébe, valamint a benne részt vevő pedagógusok sem voltak kellőképpen külsőleg motiváltak a végrehajtásra. Itt kérdés volt már a program zárása után is a fenntarthatóság.

A program folytatását a COMENIUS III. modell jelentette volna, ám ennek kidolgozása és bevezetése nem fejeződött be. Ez a fenntartói modell alapvetően a külső körülmények megváltoztatására épített volna. Itt a helyi önkormányzatnak, illetve más intézményi fenntartóknak kellett volna a már véglegesített modelleket kísérletképpen kipróbálni.

A program zárása után az eredmények nagyon ellentmondásosak voltak, valamint a megvalósítás is csak formális. A program sikere azon múlt, hogy a fenntartók miként tudták volna hasznosítani a modellek által kínált minőségfejlesztési rendszereket.

Napjainkban a COMENIUS 2000 közoktatási minőségfejlesztési programot megkezdő intézmények a munkát már önállóan folytathatják, amennyire ezt lehetőségeik engedik. A közoktatási intézmények törvényi kötelezettsége azonban valamilyen minőségbiztosítási rendszer bevezetése. Ehhez a munkához jelenleg a felügyeleti szervek nem adnak segítséget olyan formában, mint azt a COMENIUS 2000 program esetében tették.

 

Angyal Ágnes

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://mrohistoria.blog.hu/api/trackback/id/tr2924284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása